صحتك بغذائك
أهلا وسهلا بك زائرنا العزيز *** تفضل بالتسجيل ***

وماذا عن الضحك؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

وماذا عن الضحك؟

مُساهمة من طرف noor في الأربعاء أبريل 28, 2010 10:31 pm

الضحك هو الوسيلة الأكثر جدوى وجدية في التعامل مع ايقاع الحياة المتسارع والمتغير، ومواجهة المواقف المحرجة أو المحزنة أحياناً، وبالتالي يساعد على إخراج الشحنات النفسية والطاقات الداخلية الموجودة لدى الإنسان، والتي تؤثر بالتأكيد على حالته النفسية والعضوية.

ويختلف الأفراد في مدى قدرتهم على الضحك؛ فبينما نرى وجوهًا عابسة بطبيعتها حتى في أكثر المواقف إضحاكًا، نكتشف وجوهاً أخرى تحركها نسمات الضحك ومداعباته المثيرة.

ويحتاج الإنسان ـ بشكل عام ـ إلى أن يفرح ويضحك كي ينشغل عن همومه اليومية، لكن ليست هذه هي كل الغاية من الدعابة وروح الفكاهة والضحك؛ فنحن نحتاج بشكل شديد ومُلح أن نكون سعداء ونضحك ونتبادل الفكاهة؛ كي نكون بصحة جيدة، وكي نعالج ما يُلم بنا من أمراض.

دراسات علمية
يمثل الضحك صمام أمان بالنسبة لجسم الإنسان؛ فخلاله يزداد إفراز مادة "إندروفين endorphin " في الدماغ، وهي المادة الباعثة على النشوة والراحة والرضا النفسي، كما تقل أثناءه إفرازات هرمونات الضغط النفسي والجسديstress hormones ، كالأدرينالين وغيرها، وهي تلك التي تعلو نسبتها في حالات الخوف أو الغضب أو الكراهية والعدوانية، مما يسبب مشاكل في جهاز المناعة والقلب والغدد والدماغ.
وتأكيدًا لتأثير الضحك الإيجابي على الصحة النفسية والبدنية للإنسان، أوضحت الكثير من الدراسات التي أُجريت في هذا الإطار الفوائد الكبيرة لممارسة الضحك، سواء بطريقة تلقائية أو كوسيلة للعلاج من الكثير من الأمراض.

في هذا الإطار، أكدت دراسة طبية أميركية نشرت مؤخرًا أن الضحك يساعد على إفراز هرمونات بجسم الإنسان تحدث شعورا بالاسترخاء والراحة وتعمل على تخفيض الهرمونات المصاحبة للتوتر، وقد اثبتت الدراسة ان معايشة الإنسان للمواقف السعيدة ليست وحدها التي تزيد من إفراز هرمون الإندروفين، الذي يبعث على الشعور بالراحة والاسترخاء، وإنما من شأن توقع خبر سعيد أو انتظاره أن يزيد من وجود ذلك الهرمون العجيب في الجسم.

كما أوضحت دراسة أخرى قام بها فريق من الباحثين في جامعة "ميريلاند" الأميركية أن مشاهدة الافلام الكوميدية مفيدة للقلب لانها تزيد من تدفق الدم.
وقال الباحثون: "إن أثر مشاهدة الأفلام الكوميدية يعادل أثر تناول أدوية القلب التي تعرف باسم "ستاتينز"؛ مفسرين النتائج التي توصلوا إليها بأنه "من المحتمل أن الضحك الذي يصاحب الأفلام الكوميدية يؤدي إلى توسيع الشرايين، فيما يؤدي الضغط الذهني الناتج عن مشاهدة مواقف حزينة إلى تضييقها".

من ناحية أخرى، نشرت صحيفة "لوجورنال سانتيه" الفرنسية تقريرًا طبيًّا يؤكد فوائد عديدة الضحك؛ من بينها التأثير الإيجابي على الغدد الصماء، التي تتحكم في إفراز كميات السكر في الدم.

ويؤكد هذا التقرير صحة ما يقوم به الأطباء، من توجيه النصح لمرضاهم بممارسة الضحك بصوت مرتفع لأكثر من مرة في اليوم؛ لدوره الفعال في إنعاش عضلة القلب.


Laughter is the most effective means and seriousness in dealing with the rhythm of life is rapidly changing, and face embarrassment or sad sometimes, and thus helps to push out shipments psychological and internal energies in the possession of rights, which certainly impact on the psychological condition and membership.

Individuals differ in their ability to laugh; While we see faces frown nature of even the most funniest situations, we discover the faces, the other is driven by breezes and laughter Mdaabath exciting.

Man needs a year to be happy and laughing to worry about his concerns daily, but this is not all end with humor and sense of humor and laughter; we need is great and urgent to be happy and laugh and share humor; to be in good health, and to deal with what Willem Us diseases.

Scientific studies
A laugh a safety valve for the human body; Fajlalh increase secretion of "Indrofen endorphin" in the brain, it is the substance provoking pleasure and comfort and psychological gratification, and less during discharge hormones, stress and physical stress hormones, Kalodreynalin and others, are those that are above the rate in cases of fear or anger or hatred and hostility, causing problems in the immune system, heart, glands and brain.
In confirmation of laughter positive impact on the psychological and physical health of humans, showed a lot of studies conducted in this context, the significant benefits for the exercise of laughter, either spontaneously or as a means for the treatment of many diseases.

In this context, study medical U.S. recently reported that laughter helps the secretion of hormones the human body a feeling of relaxation, comfort, and work to reduce the hormones associated with stress, has been proven by the study experience the rights of the positions of happy to not only increase the secretion of the hormone endorphins, which gives a sense of comfortable and relaxing, but would expect good news or waiting to increase the presence of this wonderful hormone in the body.

As explained in another study conducted by a team of researchers at the University of "Maryland" to watch American comedies, good for the heart because it increases blood flow.
The researchers said: "The impact of watching movies comedy equivalent effect of taking heart medications, known as" statins "; interpreters of their findings was that" it is possible that laughter that accompanies comedies lead to expand the arteries, while the lead mental stress resulting from watching the positions of sad to narrow. "

On the other hand, a newspaper "Le Journal Santé" French medical report confirms the many benefits of laughter; including the positive impact on the endocrine glands, which control the secretion amounts of sugar in the blood.

This report confirms the validity of what he is doing physicians from advising patients to exercise to laugh out loud more than once a day; for his instrumental role in the rehabilitation of the heart muscle.

http://healths.roro44.com/healths-1-1139-0.html

noor

عدد المساهمات : 25
تاريخ التسجيل : 09/04/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: وماذا عن الضحك؟

مُساهمة من طرف nadeen في الخميس أبريل 29, 2010 1:02 am

thanks a lot cause the topic is really good
and we all need to laugh cause it really helps
Laughing Laughing Very Happy Laughing Laughing Laughing Laughing

nadeen

عدد المساهمات : 12
تاريخ التسجيل : 21/04/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى